ALLMÄNT
Dessa villkor gäller mellan DJUR-affären.se och dig som gör en beställning från oss.
Kontaktuppgifter och övrig information framgår på webbplatsen. Villkoren gäller bara för dig som är kund och genomför din beställning på webbplatsen.
Utöver villkoren gäller även vår integritetspolicy, som du hittar längst ner på sidan. I denna policy kan du läsa hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.
Du som handlar av oss behöver vara minst 16 år. Är du under 16 år krävs målsmans samtycke.
Vi kan när som helst ändra dessa villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.
Lägsta orderbelopp: 250kr
AVTAL OM KÖP
För att kunna genomföra ett köp från DJUR-affären.se måste du acceptera villkoren.
Om du väljer att betala med faktura, via NETS, godkänner du även deras villkor genom att fylla i dina uppgifter.
Efter mottagen beställning skickar DJUR-affären.se så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när DJUR-affären.se skriftligen bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post. Orderbekräftelsen är ditt kvitto som vi rekommenderar att du sparar ifall du behöver kontakta oss.
Vi förbehåller oss rätten att rätta till eventuella felaktigheter i pris pga. uppenbart skrivfel, leveranstid etc. i efterhand när din beställning hanteras manuellt av vår personal.
Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, exempelvis om du har angivit felaktiga uppgifter eller om beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.
Vi restnoterar inga produkter som är tillfälligt slut. Sådana produkter måste beställas på nytt vid ett annat tillfälle.
DJUR-affären.se förbehåller sig rätten att göra ändringar i våra villkor när som helst, alla ändringar som görs i villkoren kommer att synas under våra köpvillkor. Ändringen börjar gälla när du har accepterat våra köpvillkor, genom att lägga en ny order. Vi rekommenderar att du regelbundet håller dig uppdaterad med våra köpvillkor för att se om det har uppkommit några nya ändringar.
PRODUKTINFORMATION
Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel i annonser eller annat marknadsföringsmaterial, samt produktbeskrivningar. DJUR-affären.se har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera information och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar på webbplatsen.
Bilder som visar produkter, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. DJUR-affären.se ansvarar inte för informationen på webbplatsen som kommer från en tredje part.
Innehållet på DJUR-affären.se är skyddat av upphovsrätt. Produktnamn och logotyper kan även vara skyddade av varumärkesrätt eller enligt marknadsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från DJUR-affären.se.
PRISER OCH BETALNING
Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.
DJUR-affären.se strävar efter att webbplatsen ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och enligt de separata betalningsvillkor som anges på webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
Vi använder NETS som betallösning och genom dem kan du dela upp din betalning på 3, 6 eller 12 månader. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. NETS gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. Genom att fylla i dina uppgifter så godkänner du NETS villkor. Har du inte kvar din faktura, kan du logga in på MYRIVERTY (https://my.riverty.com/sv-se) för att få fram de uppgifter som du behöver för att genomföra din betalning. Här kan du även flytta fram förfallodatumet på fakturan och även se din köphistorik. Vid fakturafrågor kontaktar du NETS kundtjänst på telefon eller mail.
Telefon: 08-609 92 00
E-Mail: ecom-se@nets.eu
Om en betalning till NETS blir försenad tillkommer en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning går ärendet vidare till inkasso och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.
KAMPANJPRISER OCH RABATTKODER
DJUR-affären.se kan från tid till annan genomföra kampanjer, erbjuda rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter. För produkter som omfattas av sådana erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella kampanjer eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa villkor.
Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av erbjudandet, ska dessa villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av erbjudandet. Erbjudanden kan ha ett maximalt antal varor som omfattas av erbjudandet och om beställningen överskrider det maximala antalet kommer överskjutande antal att faktureras till ordinarie pris.
Genom att följa oss på sociala medier som Facebook och Instagram, så missar du inga erbjudanden. Vi rekommenderar även att du tecknar dig för att få vårt nyhetsbrev för att inte missa våra kampanjer eller värdefull information.
En rabattkod är en kombination av bokstäver och siffror som ger rabatt på din order. Om du har en giltig kod, fyller du i den i kassan och klickar på ”Använd Kod” då dras rabatten i kassan och priserna justeras. Har du inte en rabattkod kan du hoppa över denna ruta. Vi delar inte ut rabattkoder på begäran.
BESTÄLLNINGSVARA
Lagerstatus beställningsvara är varor som finns tillgängliga, men med en längre leveranstid. Leveranstiden på dessa varor varierar och vi återkopplar i mejl till dig om vad som gäller.
LEVERANS
Vi erbjuder fri frakt till DHLs utlämningsställe på ordrar över 700:-
Övriga beställningar så gäller reglerna nedan.
Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Mer information om vilka leveransalternativ vi erbjuder kan du hitta på webbplatsen. Observera att begränsningar i de olika alternativen kan förekomma.
Leveranstid kan variera beroende på vilket alternativ du väljer. Den förväntade leveranstiden framgår av webbplatsen och kommer att visas för dig under beställningsprocessen.
Vår strävan är att skicka din leverans inom 3 arbetsdagar från det att vi erhållit beställningen genom orderbekräftelsen. Leveranstiden är ungefärlig och avvikelser från detta kan ske, Om din beställning är försenad, kommer du att meddelas detta. Till vissa delar av Sverige så kan transportören ha längre leveranstider.
Under röda dagar samt helgdagar kan leveranstiden komma att fördröjas pga. högt tryck hos fraktbolagen, orsaker som är utanför vår kontroll.
Innan leverans sker, kommer du att motta en avisering som visar var och när din beställning ska avhämtas eller tas emot. Du ansvarar för att du mottar eller löser ut din beställning under den tid som anges i aviseringen. Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. För outlösta beställningar har vi rätt att ta ut en avgift på 350 kronor för vår hanteringskostnad av beställningen samt för returfrakten till oss. Dessa kostnader kommer att dras av från den summan du har betalat för varorna, innan pengarna återbetalas. Om kostnaden som du betalat för varor understiger det totala returbeloppet förbehåller vi oss rätten att skicka en faktura på resterande belopp.
Vi kan inte skicka paket till adresser som använder sig av postbox. För att vi ska kunna skicka en order krävs det att vi har en giltig gatuadress.
DJUR-affären.se och vår transportör ansvarar för att dina varor ska komma fram i bästa skick. Detta innebär att vi ansvar för risken on varor skadas eller kommer bort under transporten. Om du väljer leverans utan kvittens ansvarar du själv för paketet när det levererats till dig på den av dig aviserade adressen.
Vid eventuell transportskada måste en reklamation göras omgående. Om paketet levereras till ett ombud och du upptäcker en skada så åligger det dig att göra en skadeanmälan på plats.
Vid hemleverans om skada skett är det viktigt att du fotograferar skadan innan du öppnar bryter förpackningen. Vid hemleverans gör du en skadeanmälan på DHL:s hemsida. https://www.dhl.com/se-sv/home.
Alla skador oavsett om de levereras direkt hem eller via ombud måste även meddelas till oss via mejl.
Du ansvarar själv för att returer till oss kommer fram hela. Du bör spara kvittot så att du kan styrka att varan skickats åter till oss samt att följa försändelsens retur och något skulle hända.
Vi debiterar 350 kronor för paket som inte hämtats ut och som går i retur. Kostnaden dras från det inbetalade beloppet och överskjutande pengar återbetalas till kund.
SPÅRA PAKET
När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.
ÅNGERRÄTT OCH RETURER
Ångerrätt gäller endast för privatpersoner.
DJUR-affären.se hanterar inga byten.
Vid köp av produkter från DJUR-affären.se har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som sägs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss detta via mejl inom 14 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten.
När du gör ditt köp, har du rätt att varsamt öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten har använts mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, kommer ett avdrag att göras för värdeminskning på det belopp som ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde. Vid en eventuell retur ska varan returneras i sin originalförpackning. Förpackningen och/eller eventuella taggar som satt på varan när du mottog den ska också sitta kvar på varan. Eventuella skador på förpackningen och/eller taggar kan också rendera en värdeminskning och du riskerar därmed att få ett reducerat belopp återbetalt.
Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte på följande varor; varor som anpassats specifikt efter kundens önskemål, tik- och hanhundsskydd.
Om du vill använda dig av din ångerrätt så fyller du enklast i det returformulär som du hittar på hemsidan. Vill du skicka ett meddelande på annat sätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss innan ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering ska meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter, alternativt den standardblankett för ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram.
De produkter som ska skickas till oss ska så göras utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, är det du som ska betala kostnaden för returfrakt och du ansvarar även för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål så snart vi erhållit den returnerade försändelsen från dig. Dock senast 14 dagar från och med den dag då vi fick din försändelse i retur.
Återbetalning för returnerade, godkända varor kommer att återbetalas via det betalsätt som du valde vid beställningen och ingen annan överenskommelse har träffats.
Det är alltid avsändaren som ansvarar för returen och som själv betalar returfrakten. Vi accepterar inga returer via postförskott eller varor som returneras med mottagningsbevis och som måste hämtas ut på ett utlämningsställe.
GARANTI
I Sverige har kunden rätt att reklamera en vara under 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, alltså fel som tillkommit under produktionen av produkten. Du som kund ska kontakta vår kundservice om du har fått en defekt vara så fort som möjligt efter att felet upptäckts, en reklamation som görs inom två månader räknas inom skälig tid.
För att kunna göra gällande garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto och följesedel medfölja reklamationen. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter för olika leverantörer och tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt. Tänk på att ha orderrummet samt namn tillgängligt när du kontaktar vår kundservice, beskriv felet så utförligt som möjligt på produkten. Därefter skickar vi dig en retursedel. Vi står för fraktkostnaderna. Efter det att vi mottagit reklamationen kommer vi kontakta dig. Fabrikationsfel skall konstateras av DJUR-affären.se eller vår underleverantör av produkten, varpå du erhåller fri reparation, alternativt ny produkt eller pengarna tillbaka. Reklamationen gäller inte om vi eller vår underleverantör inte kan hitta något fel på produkten eller då kunden själv orsakat skadan själv genom slitage och/eller handhavandefel. I dessa fall så kommer du själv att få bekosta frakten och den kommer i så fall att debiteras kund.
Hund- och kattleksaker leksaker omfattas inte av garanti. Alla hundar är individer med olika behov och beteenden. Leksaker är i grund och botten triggers för att bejaka jägaren i ditt djur och det finns inga leksaker som är oförstörbara. Av den anledningen kan vi tyvärr inte lämna någon garanti på dessa varor, då de är att betrakta som förbrukningsvaror. Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Bolaget ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
FORCE MAJEURE
Vid yttre händelser utanför vår kontroll som t.ex. krig, strejk, myndighetsåtgärd, lagbud, sabotage, naturkatastrof, brand, översvämning, terrorism, tekniska problem, fel i el och dataförbindelser eller annan kommunikation samt förseningar från underleverantörer som inte kan fullfölja sitt åtagande till oss pga. ovanstående omständigheter som angivits eller liknande händelser. Under någon av dessa omständigheter så ska vi på DJUR-affären.se informera kunden om åberopad force majeure i början av händelsen och meddela kund när force majeure upphör. Vid force majeure utgörs det en befrielsegrund från att vi på DJUR-affären.se ska betala ut skadestånd och andra påföljder. Vid dessa omständigheter så förskjuts våra förpliktelser att fullgöra köpeavtalet fram tills att dessa omständigheter är över eller om det varar mer än två månader så har båda parter rätt att häva köpet.
Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt, eller andra frågor som rör din beställning, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se, eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer DJUR-affären.se ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.